InBody kropsanalyse

Når du stiller dig op på en ganske almindelig badevægt derhjemme, kommer der et tal frem – og det kan jo både være godt eller skidt – for hvad viser dette tal egentlig? Kroppen indeholder en masse forskellige elementer, som der ikke skelnes mellem, når du stiller dig op på badevægten.

For at få den allermest præcise måling af kroppens sammensætning, skal du en tur forbi hospitalet og en tur i Dexa scanneren. Det er dog bare ikke noget man lige kan ringe og lave en aftale om, så den næstbedste løsning er en InBody kropsanalyse, som lægger sig ca. 98% op af hospitalets Dexa scanner.

Med en InBoy test får du bl.a målt din vægt, muskelmasse i kg, fedtmasse i kg, fedtprocenten, hvor mange liter vand, du har i kroppen, om du får, hvad du skal have af proteiner og mineraler til at styrke dine muskler og knogler, hvad dit hvilestofskifte ligger på (altså det antal kcal din krop har brug for hver dag, for at fungere optimalt) samt det viscerale fedtniveau, som er det fedt, der sidder omkring de indre organer. Et for højt niveau af det viscerale fedt, øger risikoen for at udvikle diabetes og hjerte-kar sygdomme.

Kroppen har som sagt behov for en vis mængde kcal dagligt for at fungere optimalt = hvilestofskiftet. Kroppen bruger konstant energi også selvom du er i total hviletilstand. Derfor er det vigtigt, at kroppen får den energi tilført, som den har brug for, for at kunne yde optimalt. Altså er det vigtigt ikke at skære alt for voldsomt ned på antallet af kcal, når man samtidig har en aktiv hverdag. Og det drejer sig ikke kun om træning – det er også for at kunne fungere optimalt i hverdagen med familie og arbejde m.m. Giver du ikke din krop nok energi (mad) kan du ikke fungere. Og har du samtidig en aktiv hverdag med træning eller ønsker du at få det, er det vigtigt at du husker at kroppen har brug for ekstra energi, for at kunne præstere det du ønsker. Ingen energi = ingen resultater. Din bil kan heller ikke køre uden brændstof!

InBody vurderer det ikke kun, hvad dit hvilestofskifte ligger på, men også hvad den anbefalede daglige mængde kcal er, udfra din krops nuværende tilstand. Den viser ligeledes, hvor stor en forbrænding du har ved 30 minutters fysisk aktivitet af forskellig art, baseret på din nuværende vægt.

For at opnå den mest præcise måling anbefales det, at du ikke har spist op til 2 timer før, ikke har trænet op 12 timer før testen, at du ikke har menstruation og at du har været på toilettet. Testen bør laves på samme tidspunkt af dagen hver gang og under samme forhold for at give det mest præcise resultat.

Da det er elektrisk strøm der går gennem kroppen, anbefales det ikke, at testen laves på folk der har pacemaker.

Sikkerhedsmæssigt kan man godt få lavet målingen selvom man er gravid. Det anbefales dog ikke, da bl.a. vandbalancen i kroppen ændrer sig så meget hele tiden, at det vil give upræcise resultater.

Har du lyst til at se hvordan målingen foretages, kan du her se en video fra InBody Danmark.