Kostvejledning

De fleste, der har været igennem et vægttabsforløb kan nikke genkendende til, at de har haft perioder, hvor det går rigtig godt, men også med perioder, hvor det går knap så godt! Mange har oplevet, at de faktisk er kommet rigtig langt ved at tælle kalorier og på den måde styre, hvor meget energi der indtages i løbet af dagen og sammenligner med, hvor mange kalorier der forbrændes ved fysisk aktivitet og dermed forhåbentlig opnår et kalorieunderskud, som dermed fører til et vægttab. Og det er der som sådan ikke noget galt med.  Det er jo nødvendigt at være i kalorieunderskud for at opnå et vægttab.

Problemet opstår, når vi bliver så fikserede på udregninger, at vi ikke længere kan slappe af og bare nyde maden. Og på et eller andet tidspunkt i forløbet, rammer de fleste muren og er ved at kaste op ved tanken om at tælle kalorier.

Hormonelle forandringer i kroppen spiller også rigtig meget ind i forbindelse med vægttab. De fleste vil opleve, at vægttabet går enormt langsomt og måske endda helt i stå i perioder, hvor man er stresset eller har lidt for mange bolde i luften på arbejdet eller i privatlivet. Dårlig søvn har også stor indflydelse i forbindelse med vægttabet. Der er rigtig mange andre faktorer der spiller ind i forhold til vægttabet end blot at være i kalorieunderskud.

Derfor har jeg en anderledes tilgang til kostvejledning. Udover min kostvejleder uddannelse, har jeg også en uddannelse som sundheds- og vægttabscoach. Jeg arbejder meget med det mentale hos mine klienter, så vi kan ændre det mindset, at alt skal styres af nogle relativt ligegyldige tal. Først når man begynder at slappe af i sin krop og får et realistisk billede af det liv man lever og ønsker at leve, vil forandringerne i kroppen ske.

Kan du virkelig forestille dig at gå og tælle kalorier resten af livet? Skal du leve med elevatorvægten, der suser op og ned fra måned til måned? For det er sandsynligvis det det vil ende med, hvis ikke forholdet til kosten bliver naturligt, med regelmæssige måltider der både indeholder fedt, protein og kulhydrater.

Ved kostvejledning hos mig, får du IKKE en kostplan! Vi starter med at tage en snak omkring dine nuværende spisevaner samt din hverdag som helhed (familie, arbejde, fritid og søvn), da der er rigtig meget, der spiller ind, hvis man skal have kosten til at fungere.

Jeg arbejder ud fra tanken, at det ikke skal være en slankekur. De fleste har prøvet at være på en kur og tabe sig, men de fleste har derefter taget det hele, og måske endda mere på igen. Vi arbejder på en livsstils ændring. Vi skal sammen finde ud af, hvordan vi kan tilrettelægge din kost, så du kan leve sådan resten af livet. Og hvor mange af os kan ærligt sige, at vi kan leve uden at spise brød, kager m.m. resten af livet? Alt med måde! Det er jo kostvejledning, det handler om – at vejlede om kost, ikke forbyde at spise nogle bestemte madvarer.

Når vi har fundet ud af, hvordan vi bedst ændrer dine spisevaner, laver vi en måling, hvor vi bl.a. finder ud af, hvad din fedtprocent er, og regner ud, hvor mange kalorier du dagligt har brug for. Ikke fordi du på nogen måde skal til at tælle kalorier, men for at jeg skal kunne vurdere, hvor meget mad, der bør ligge på din tallerken ved de forskellige måltider.

I prisen for 1. konsultation er en opfølgning efter ca. 3-4 uger inkluderet, hvor vi laver en ny måling, for at se, hvordan det er gået og evt. laver lidt små justeringer. Herefter kan du så vælge fx. at tilkøbe opfølgende samtaler for at opretholde motivationen.

Læs også om vores trænings bootcamp

Personlig træning
Udtalelse fra Facebook

Personlig træning

Tina Skov

Til foredrag om vægttab og kost. Meget inspirerende og genopfriskning af det ‘som var glemt’.


5 / 5 stjerner