Overspiser du? Måske lider du af den oversete spiseforstyrrelse BED!

Det anslås, at et sted mellem 40.000-50.000 mennesker i Danmark lider af tvangsoverspisning - BED

Dermed er BED den mest hyppige spiseforstyrrelse sammenlignet med anoreksi og bulimi.
Er du i tvivl om, om du kan være én af dem? Jeg kan hjælpe dig med at finde ud af, om du lider af tvangsoverspisning, hvor svær en grad af overspisning, du lider af, og hjælper dig også med at finde den rette hjælp!

Få hjælp til BED, tvangsoverspisning, en overset spiseforstyrrelse

Tvangsoverspisning - BED (Binge Eating Disorder)

I dag omtales spiseforstyrrelsen ofte som overspisning, men der er egentlig tale om tvangsoverspisning, da overspisningsepisoderne ikke opleves som frivillige.

I mange år har fokus på spiseforstyrrelser ligget i arbejdet med Anoreksi og Bulimi. Men de senere år er der heldigvis kommet meget mere fokus på spiseforstyrrelsen Tvangsoverspisning, også kendt som Binge Eating Disorder (BED). En spiseforstyrrelse, som rammer mange mennesker, der i gennem en årrække har kæmpet med vægten – typisk med forløb, hvor man taber sig en del, men derefter tager det hele på igen (og sikkert også lidt til). Hermed opstår den meget omtalte elevatorvægt eller yoyo-vægt, som det også kaldes, og det er en virkelig kedelig spiral at ende i, som kan føles som umulig at komme ud af.

Størstedelen af de mennesker, der kæmper med overspisning oplever, at spiseforstyrrelsen starter i de sene teenageår / start tyverne, men ofte har der været fokus på vægt og slankekure siden barndommen, inden overspisningsepisoderne starter.

Der er stor forskel på, hvilken grad af overspisning folk lever med. Nogle lever med få ugentlige overspisninger, hvor andre oplever overspisningsepisoder dagligt.

Er du i tvivl om, om du har en spiseforstyrrelse, er der god hjælp at hente hos Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade. Der er rigtig meget god information til både personer der kæmper med en spiseforstyrrelse og de pårørende. Du kan læse meget mere om tvangsoverspisning – BED samt andre spiseforstyrrelser på foreningens hjemmeside her.

Hvad er symptomer på tvangsoverspisning?

Et af kendetegnene for tvangsoverspisning er følelsen af at du mister kontrollen over dit madindtag.  Du indtager en ualmindelig stor mængde mad indenfor en kort tidsperiode, uden at du egentlig føler dig sulten. Og selvom du begynder at føle dig mæt og begynder at få kvalme, bliver denne følelse ofte ignoreret, og du fortsætter bare med at spise. Du udvikler en evne til at ignorere kroppens signaler, og mange beskriver følelsen som en trance de ikke kan komme ud af.

Andre symptomer på tvangsmæssig overspisning kan være:

  • at du har et kaotisk følelsesliv
  • at du bruger maden til at dulme negative følelser og følelsen af at være forkert, unormal og mindre værd
  • at du ikke kan kontrollere dit madindtag og din vægt
  • at du spiser i smug og gemmer “beviserne”, så andre ikke opdager, hvad du har spist

Hvem får diagnosen BED?

For at blive diagnosticeret med BED skal man have minimum én overspisning om ugen i en periode på minimum 3 måneder. Og det er altså hver uge i de 3 måneder.

Man kan dog godt opleve, at man har et problem med overspisning, selv om episoderne ikke er så hyppige. Og det kan også være et stort problem og udvikle sig til overvægt. Det er det, som jeg i mit arbejde kendetegner som et forstyrret spisemønster.

Er du diagnosticeret med BED og har du overspisningsepisoder oftere end en gang om ugen, vil jeg anbefale at du søger behandling hos en psykolog med erfaring med spiseforstyrrelser. Hvis du ikke har en regulær spiseforstyrrelse, men du kæmper med et forstyrret spisemønster og overspisning, kan jeg hjælpe.

Overspisningscoach - Helene Birk

Hjælp til overspisning og forstyrret spisemønster

Føler du, at du har problemer i forhold til overspisninger, men ikke i så høj grad at det sker flere gange om ugen, så kan jeg hjælpe dig med at finde madro!

Jeg er uddannet sundhedscoach med speciale i vægttab og forstyrret spisning. Jeg har i over 10 år arbejdet med vægttabsklienter og hjulpet dem med at opnå et holdbart vægttab, ved at arbejde med overskuelige og realistiske vaneændringer, hvor de har opbygget et stabilt spisemønster.

Jeg kan hjælpe dig med at finde årsagen til dit forstyrrede spisemønster og sammen finder vi frem til, hvordan du kan skabe balance i dit liv og slippe af med dine overspisninger.

Du vil blive i stand til at spise varieret og lære at lytte til din krops signaler i forhold til sult og mæthed og du vil lære at alt mad kan indgå i den daglige kost. Der findes ikke sund og usund mad!

Ved at give slip på sort/hvid tankegangen og ved at lære, hvad kroppens signaler prøver at fortælle dig, vil du kunne finde ud af at leve uden madstress.

Det er ikke noget du lærer på en uge! Det vil kræve, at du giver dig selv tid til at være nysgerrig på dine reaktioner, at du lytter til dine behov, at du ikke giver op, hvis du “falder i”, men i stedet nysgerrigt stiller spørgsmål til dig selv om, hvad det egentlig var der skete i situationen.

Det handler om, at du skal finde ud af, hvilke vaner du gennem årene har tilegnet dig, som desværre “spænder ben” for dit ønske om vægttab. De vaner skal erstattes af andre positive vaner, naturligvis i et tempo som passer dig.